به فروشگاه اینترنتی چرم نگار خوش آمدید .

انواع چرم

تاریخچه چرم در ایران

به نوشته ابن یمین ایرانیان باستان از پوست حیواناتی مانند گاومیش و گاو و گوسفند برای نوشتن برروی آن استفاده می‌کردند وابن یمین در نوشته‌ها یش بر نوشتن فرمان های داریوش بر روی چرم اشاره کرده است. بنا بر برخی روایات اوستا را بر دوازده هزار قطعه پوست گاو نوشته بودند.همچنین پوست نوشته‌هایی که در اورامان کردستان یافت شده و در موزه بریتالنیا نگهداری می‌شود نشان دهنده استفاده از پوست برای نگارش در دوره اشکانیان است.

نوشته‌ های خواجه رشید الدین مربوط به دوران پس از حمله مغول، نشان‌ گر رونق تجارت چرم و پوست در ایران بوده است، این اسناد گواه شهرت برخی شهرها مانند تبریز و شیراز در این دوره است. در دوره قاجار، همدان مرکز مهم تولید نوعی چرم، معروف به “چرم همدانی” بوده، که از پوست گوسفند تهیه می‌ شد. در سال ۱۲۶۷ از جمله کارهایی که امیر کبیر به نمایشگاهی در لندن فرستاد، پوست بود. به علاوه در این دوره صادرات پوست و چرم، از اغلب شهرهای ایران به روسیه و عثمانی و هند رونق بسیار داشت. علاوه بر همدان، شهرهای تبریز و اصفهان نیز در تولید و صادرات چرم سهم به‌ سزایی داشتند. اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر تبریز بنا شد و پس از آن در همدان، تهران و اصفهان نیز کارخانه‌ هایی تاسیس شدند.

 

چرم گاوی:

این چرم خیلی مقاوم با سطح صاف، در دو نوع  نرم و خشک با ضخامت های متفاوت هست کاربرش توی ساخت کفش و انواع کیف گاهی برای دوخت لباس و دستکش هم استفاده میشه.

چرم گاوی

چرم گوسفندی

چرمی زیبا، قیمت مناسب و دوام خوبی داره. مثل چرم گاوی صاف هست، لطیف و سبک هست واسه همین برای  لباس و دستکش استفاده میشه. برای کیف های زنانه هم نوعی از همین چرم استفاده میشه .

چرم بزی

مقاومتش بلاتراز چرم گوسفندی و کمتر از چرم گاوی هست. راحتر از همه چرم ها قابل تشخیص هست. با توجه کاربردش صورت نرم و خشک ارائه می شود. موارد مصرف آن در انواع کیف و کفش زنانه می باشد

چرم جیر

از پوست بز و گوساله تهیه میشه که طی فرایند خاصی  سطح گوشتیش را به صورت مخملی در میارند که بیشتر برای آستر داخل محصولات دیگه استفاده میشه.

چرم اشبالتی

چرمیه شبیه جیر که از ورقه ورقه کردن چرم های ضخیم گاوی درست میشه نسبت  به جیر سطح پایینتر محسوب و طبقه بندی داره.

چرم ورنی

چرمی از پوست گوساله درست میشه  و رویه آن با لاک خاصی  پوشیده میشه  تا ظاهری براق پیدا کنه.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی از يک لايه روکش تزریق شده روي سطح یک تور بدست اومدند. بنابراین دولایه است در صورتیکه چرم طبیعی اینگونه نیست

چرم گیاهی

در دبّاغی این نوع چرم تا حد امکان از مواد و رنگهای شیمیایی استفاده نمی شود و به جای آن از رنگهای گیاهی و مواد و روغنهای حیوانی استفاده می گردد. این نوع به علت دارا بودن بیشترین سازگاری با محیط زیست و عدم ایجاد عوارض در اثر تماس با پوست انسان، از بهترین انواع دبّاغی به شمار می رود. این نوع چرم، انعطاف‌پذیر بوده و رنگ آن قهوه‌ای‌ست که میزان رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست بازمی‌گردد. چرم گیاهی در آب پایدار نیست؛ بی‌رنگ می‌شود و اگر پس از خیس شدن، خشکش کنید، چروک گشته و از انعطاف‌پذیری و نرمی‌اش کاسته خواهد شد. در آب گرم، شدت چروک شدنش بیش‌تر است و تقریباً شبیه ژلاتین می‌شود. علاوه بر اینکه سفت شده و احتمالاً شکننده هم می‌گردد. چرم جوشانده نمونه‌ای است از چرمی که با قرار گرفتن در آب داغ، شناور شده و سفت می‌شود. این اتفاق در موم جوشانده و مواد شبیه هم رخ می‌دهد. در تاریخ گهگاه پس از عمل سفت کردنش، از آن در زره ها و هم‌چنین در اتصال کتاب‌ها هم استفاده می‌شده است. این نوع چرم، تنها نوع چرم است که در حکاکی و قالب‌گیری چرم می‌تواند مناسب باشد.

دیدگاه ها (0)

هیچ نظری وجود ندارد

تماس با ما